Evästeiden avulla pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme paremman käyttökokemuksen. Kun hyväksyt evästeet, pystymme kehittämään sivumme käyttäjäkokemusta, sekä räätälöimään sinulle tarkoitettuja palveluita.
22 maaliskuu, 2023
Rakennusalasta puhuttaessa ensimmäisenä tulee mieleen myöhästymiset, budjettiylitykset, oikeustaistelut, vastuunvälttelyt jne. Kaikki negatiivisia asioita. Miten ihmeessä jotkut kuvittelevat, että tällä tyylillä saavutetaan rakennusalan vetovoima ja nuoret haluavat ehdottomasti päästä mukaan näihin karkeloihin.
Asiakkaiden kanssa keskustellessani saan hyvin usein kuulla miten kierolla tavalla ala toimii. Toisen menestys saattaa perustua puhtaasti toisen epäonneen tai toiselta viemiseen. Isompi voi vaatia pienemmiltä jälkeenpäin alennusta laskuihin, jotta lasku maksetaan edes jollain järkevällä ajalla. Raakaa ja lyhytnäköistä bisnestä, jossa isot menestyvät ja pienemmät joustavat.
Tällä mielikuvalla aika harva nuori haluaa olla osa tätä tarinaa. Onneksi alalle mahtuu myös vastuullisia yrityksiä, joissa toimialan perinteet loistavat poissaolollaan.
Rakennusalan vetovoima ja tulevaisuus on hyvin pitkälti kiinni meistä itsestä. Toimimmeko me kuten aina tähänkin saakka vai luommeko me itse tulevaisuutemme. Haluammeko me olla se muutosvoima, jota rakennusala tarvitsee.
Kulttuurimuutoksen lisäksi tarvitaan toimintamallien muuttamista aina sopimusteknisistä yksityiskohdista alkaen digitaalisiin järjestelmiin. Mutta mitkään järjestelmät tai sopimustekstit eivät tule alaa muuttamaan, ellei meillä itsellä ole siihen halua. Tekniikka ei tule rajoittamaan kehityksen syntymistä. Rajoittavana tekijänä on yksinkertaisesti me ihmiset.
Yksinkertaistettuna kaikki perustuu luottamukseen. Miten sitä luottamusta voidaan saavuttaa, jos päätavoite on rikastua toisen tekemisellä. Jo tämä lähtökohtakin luo sen epäileväisen tunnelman. Hieman haastava tehdä tuloksekasta yhteistyötä, jos aikaa ja energiaa täytyy käyttää riitelyyn.
Luottamus me voidaan ansaita avoimuudella. Isotkin kaupat syntyvät ihmisten välisellä kommunikaatiolla ja siinä syntyvällä luottamuksella. Ihan samaan tapaan me tehdään autokauppaa. Jos myynti-ilmoitus ja myyjän kanssa käydyt keskustelut vakuuttavat, auto vaihtaa omistajaa. Siinä syntynyt luottamus ajaa tekemään kauppaa.
Yritysmaailmassa tottakai sillä yritykselläkin on vaikutuksensa päätöksiin, mutta lähtökohtaisesti myyjä on se, joka kauppasuhteen muodostaa.
Miltä kuulostaisi urakkamalli, jossa tilaajan kanssa sovitaan vain kate, jonka me otamme kaikesta?
Oletetaan, että olemme voineet antaa tavoitehinnan ja sen mukaan olemme tulleet valituksi. Valinnan jälkeen tilaaja ja me urakoitsijana hoidamme urakkaa yhdessä suunnittelusta alkaen. Asiakkaan tarpeet ja laatuvaatimukset täytetään asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Urakoitsija myy asiakkaalle oman osaamisensa kalustoineen. Vastuukysymykset jakautuvat tekemisen tai suunnittelun suhteessa. Kaikki tapahtumat ja kulut ovat läpinäkyvästi tilaajan nähtävillä.
Rakennusalan vetovoima edellyttää yhteistyössä suoritettua rakentamista. Se luo paremman ilmapiirin työmaalle, auttaa työvoiman saatavuudessa, mutta ennen kaikkea näkyy myös tuloksessa.
Kun oma tahtotila on olla luotettava kumppani, Lixani tarjoaa läpinäkyvyyden ja avoimuuden tehostamiseen työkaluja ilman suurempaa byrokratiaa.
Tilaa Pekalta esittely
Pekka Savolainen
Myynti & asiakaspalvelu
+358 44 780 8303
pekka.savolainen@lixani.com
Sami Eromäki, toimitusjohtaja
Toimin Lixanin toimitusjohtajana ja Lemonsoft-konsernissa rakentamisen toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.